4 Tips om te zorgen dat goede medewerkers blijven

17 jun 2019

Veel organisaties hebben momenteel te kampen met krapte op de arbeidsmarkt, vertrek van talentvolle medewerkers of medewerkers met burn-outklachten. Het belang van het welzijn én het werkplezier van de medewerkers is dan ook groter dan ooit. Maar hoe zorg jij hier als werkgever of leidinggevende voor? Benut jij de volledige competenties en talenten van je medewerkers? Zie je signalen dat een werknemer gedemotiveerd of gefrustreerd raakt of dat de ontwikkeling in zijn of haar functie stagneert?

In deze blog hebben we 4 tips op een rij gezet om medewerkers te binden en te boeien:

1 Wees proactief
Op dit moment handelt 90% van de MKB-ondernemers nog steeds reactief bij bijvoorbeeld het vertrek van een goede medewerker. Slechts 10% besteedt aandacht aan ‘voorzorg’, terwijl daar de winst te behalen valt. Stel jezelf eens vaker de volgende vragen: sluit onze manier van werken aan bij de wensen van ons huidige medewerkersbestand? Investeren wij genoeg in groei van de medewerkers? Hebben wij werkelijk oprechte aandacht voor ons menselijk kapitaal?

2 Focus niet alleen op output
Veel werkgevers focussen vooral op de ‘output’ van medewerkers en minder op hun welzijn en persoonlijke groei. Lang niet altijd vanuit onwil, maar meestal vanuit tijdgebrek of andere adhoc-zaken die harder om aandacht vragen. Ervaring leert echter dat het loont om juist andersom te werken: om bewust een standpunt in te nemen dat ervoor zorgt dat je werknemers naar het beste vermogen kunnen werken en betrokken, productief en duurzaam inzetbaar zijn. Hierdoor verbeteren niet alleen de prestaties van de medewerkers, maar worden er ook organisatiebreed betere resultaten behaald.

3 Altijd aanstaan?
Werkgevers willen graag medewerkers die flexibel zijn, altijd bereikbaar zijn en ook na het werk ‘die urgente mail’ beantwoorden. Kortom: medewerkers moeten bij voorkeur altijd efficiënt werken en productief zijn. Het gevaar van continu aanstaan is echter dat de rek er langzaam uitgaat, dat medewerkers op den duur niet meer goed bijtanken en dat de creativiteit minder wordt. Dit kan lang goed gaan, maar duurzaam en prestatie bevorderend is het zeker niet. Gun je medewerkers rust en afstand van de werkzaamheden en geef ze de vrijheid om eigen grenzen aan te geven. Dan bereik je, ook op de lange termijn, met elkaar de beste resultaten.

4 Een goed salaris alleen is niet genoeg
De tijd dat medewerkers gemotiveerd werden door teambuildingsactiviteiten, aansturing op basis van hiërarchie, salarisverhogingen en leaseauto’s is voorgoed voorbij. Maar wat wil de huidige medewerker eigenlijk in zijn werk?  Medewerkers hechten meer en meer waarde aan autonomie, betekenis en meer flexibiliteit, vrijheid en ‘soft skills’ van hun leidinggevende. Ze willen graag individueel gezien, gehoord en gewaardeerd worden en van betekenis zijn binnen de organisatie.

Ons advies samengevat:
Neem in het jaarplan ruimte op om te investeren in je medewerkers, geef prioriteit aan de medewerkers. Kijk naar de manier waarop ze worden aangestuurd. Stel daarbij vragen over wat medewerkers drijft en wat hun talenten zijn. Laat ze ontwikkelen bijvoorbeeld door coaching, bied ze mogelijkheden. Geef oprechte aandacht en waardering, want belangstelling hebben voor wat iemand beweegt, daarmee creëer je verbinding. Als medewerkers kunnen doen waar ze goed in zijn en plezier hebben, is productiviteit zelden een issue. De zakelijke rekensom is dan ook makkelijk gemaakt: zet de tijd en impact van het zoeken naar en inwerken van een nieuwe medewerker tegenover de investering in groei en behoud van een huidige medewerker. Eigenlijk is het heel simpel.

Wil je weten hoe jouw organisatie op dit punt kan verbeteren? Mail of bel ons gerust. Wij denken graag eens met je mee en verwelkomen je van harte in het Koetshuis, gelegen op Landgoed Zelle (Hengelo Gld.) of komen bij jou op locatie.

Vitale groet,

Zaviro

Graag delen wij nieuws en inspiratie over organisatieontwikkeling en persoonlijke groei met je. Wil je geen nieuwsbrief missen? Klik hier.