Skip to content

Medewerkers in hun kracht: hoe doe je dat?

10 nov 2017

De cijfers liegen er niet om: bijna twee derde van de werknemers ervaart te weinig werkgeluk. Ze voelen zich niet optimaal verbonden met hun werk, waardoor de passie ontbreekt. Vervelend voor de medewerker, maar ook voor de organisatie. Omdat die daardoor minder goede resultaten boekt, dan mogelijk is. Hoe je het beste uit je medewerkers haalt en wat dat jouw organisatie oplevert, lees je in deze blog.

Positieve medewerkers
Recent onderzoek van Harvard professor Shawn Achor toont aan, dat organisatiesucces begint bij succesvolle medewerkers. Want hebben medewerkers voldoende zelfvertrouwen en een positieve kijk op het leven, dan voelen ze minder stress. Zo bieden ze tegenslagen beter het hoofd, en boren ze makkelijker creativiteit aan. Een prettige bijkomstigheid: werknemers met een positieve energie werken aanstekelijk voor het hele team.

‘Wij geloven dat wanneer je plezier beleeft in je werk, en goed bent in wat je doet, je werk onderdeel is van je levensgeluk.’ (Rondeel & Partners)

Presteren je werknemers beter, dan floreert de hele organisatie. Dit zorgt ervoor dat:

  • het totale rendement verhoogt;
  • werknemers meer werkgeluk ervaren;
  • er minder stress heerst;
  • er minder ziekteverzuim is;
  • mensen meer openstaan voor verandering;
  • teams effectiever samen werken;
  • het contact met de klant verbetert.

Het is dus de moeite waard om ook werknemers te laten floreren. Waar zijn je medewerkers bijvoorbeeld goed in? En hoe kun je hen meer ruimte bieden om die talenten te ontwikkelen?

Focus op talent voor meer innovatie
Met meer focus op talent ontstaat er in onze ogen meer innovatie. Ga maar na: als iemand iets doet wat hij of zij leuk vindt en daar goed in is, komen daar vanzelf nieuwe inzichten uit voort. Een principe dat ook een bedrijf als Google hanteert. Google investeert veel in de medewerkers; zij krijgen volop de ruimte hun talenten te ontwikkelen.

‘Medewerkers zijn geen kostenpost, maar een investering.’ (Google)

Als je als organisatie meer uit je mensen haalt, is dat zowel goed voor de mensen zelf, als voor de groei van het bedrijf. De kans op behoud van medewerkers wordt groter, omdat er meer ambities gerealiseerd kunnen worden. Een vicieuze cirkel.

Een interessant feitje daarbij is, dat een organisatie door talentmanagement twee keer een hogere winst per medewerker behaalt, 30% meer betrokken teamleden heeft en 40% minder verloop kent. Dit blijkt uit onderzoek van Josh Bersin.

Zorg daarom voor een goede balans tussen wat mensen aan competenties en prestaties leveren en wat ze daarvoor terugkrijgen!

Van medewerkerstevredenheid naar klanttevredenheid
Maar hoe laat je nu iemand groeien, en hoe benut je iemands potentieel?

Belangrijk is om niet te sturen op KPI’s, maar op medewerkerstevredenheid en klanttevredenheid. Omdat KPI’s zorgen voor stress, stress zorgt voor een ‘negatief brein’ en een negatief brein uiteindelijk leidt tot minder succes.

‘Wil je doelen behalen, dan werkt je brein nooit lekker mee. Je brein is altijd op zoek naar nóg meer uitdaging om zich gelukkig te voelen.’ (Zaviro)

Tevreden medewerkers zijn medewerkers die goed op hun plek zitten. En om de juiste mensen aan te trekken, heb je als organisatie een heldere visie nodig met bijpassende kernwaarden. Want door een gedeelde visie en gedeelde waarden, ontstaat de zo gewenste binding van je werknemers met de organisatie.

Zo creëer je betrokken medewerkers:

  • Belemmer de zelfstandigheid van medewerkers niet; maar geef ze volop de ruimte
  • Ga het echte gesprek aan
  • Laat ze hun kwetsbaarheid durven tonen
  • Moedig creativiteit en zelfstandigheid aan
  • Zorg voor een sterke positieve eigen cultuur
  • Heb plezier (work hard – play hard)

Investeer in je mensen
Geluk zit in vrijheid, in het hebben van ambities en de ruimte krijgen om deze te verwezenlijken. Daarom staan vrijheid en ontwikkeling bij ons hoog in het vaandel. Door onze inzet investeer je in je mensen, en geef je ze de middelen om te groeien. Dit heeft enorme impact op het functioneren van je organisatie.

Onze VOC-methode
Pas wanneer de juiste mensen op de juiste plekken zitten, ga je de richting bepalen.

Het in de kracht zetten van medewerkers staat in onze VOC-methode centraal. Lees meer over onze methode op onze website.

Ook personal & business coach
Als jouw personal & business coach gaan we, los van je medewerkers, met jou als ondernemer-eigenaar aan de slag. We laten oude patronen en niet-helpende gewoontes los. Een investering waardoor jij als leidinggevende groeit. En met jou, de hele organisatie.

Kracht van de organisatie
Veel mensen hebben aan het einde van hun leven spijt dat ze zich zo vaak hebben laten tegenhouden door angst. Dat ze zich hebben laten leiden door negatieve prikkels, die groei belemmeren. Waardoor ze hebben laten schieten wat hen plezier gaf, en waar ze goed in waren. Wij ontdekken graag samen met jou waar de kracht van je medewerkers ligt, om zo te zien waar de kracht van het team of de hele organisatie ligt.

Wat is jouw verhaal, en dat van je medewerkers?
Wij luisteren graag naar jouw verhaal. Zo zorgen we er samen voor dat iedereen zich (weer) verbonden voelt met de organisatie. Want: je verbonden voelen met de organisatie, en daardoor met passie werken, is de sleutel van persoonlijk én organisatiesucces.

Hartelijke groeten,

Dennis en Baukje

Graag delen wij échte ondernemersverhalen, over verandering binnen organisatie, bedrijfs ontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling met je.
Wil je geen blog missen? Klik hier

Scroll To Top